Wednesday, March 31, 2010

Hati2 ketika meredah jalan licin dan berair


CUACA di Malaysia tidak selamanya cerah. Ada ketikanya pemandu terpaksa meredah hujan lebat menyebabkan jalan licin dan becak. Ketika hujan lebat, pemandu perlu berhati-hati termasuk memperlahankan kenderaan dan tidak membrek sesuka hati terutama menggunakan tayar lama dan tidak berbunga.

Walaupun hujan memberi kelebihan baik kepada sistem penyejukan pada bahagian enjin kenderaan, namun cuaca seperti itu menyebabkan pandangan menjadi kurang jelas apa lagi permukaan jalan licin yang boleh mengakibatkan kemalangan.

PEMANDU perlu berwaspada apabila merempuh air supaya air tidak terpercik membasahi enjin, khasnya bahagian sistem penyalaan.

Ada beberapa perkara yang perlu diambil kira sebagai panduan jika terpaksa meredah pada waktu hujan.

Pastikan bahagian bawah kenderaan tiada kebocoran manakala semua pintu mempunyai kedapan (seal) yang baik dan bahagian enjin, kotak gear dan galas (bearing) tidak berlaku kebocoran.

Sistem cekam (clutch system), sistem brek serta brek tangan dalam keadaan baik manakala .

Keadaan bunga tayar yang baik bagi cengkaman mantap manakala penggilap (wiper), hon dan sistem elektrik seperti bahagian lampu hadapan dan juga lampu kenderaan mestilah berfungsi dengan baik.

Perkara yang perlu diberi perhatian ketika meredah jalan dinaiki air ialah memberi laluan kepada kenderaan berat dan anggarkan ketinggian air yang diredah tidak melebihi had tayar.

Sekiranya di bawah satu kaki tinggi, pemanduan boleh dilakukan tetapi harus ingat, pandu kenderaan anda secara perlahan yang boleh.

Ia bertujuan untuk mengelakkan percikan air membasahi enjin khasnya bahagian sistem penyalaan (ignition system).

Jangan memandu laju kerana ia boleh menyebabkan bahagian enjin basah dan pengguna lain terutama penunggang motosikal dan pejalan kaki terkena percikan air.

Selepas meredah jalan dinaiki air, elakkan memandu laju kerana sistem brek anda tidak berfungsi sepenuhnya kerana permukaan brek basah.

Bagi mengatasi masalah ini, gunakan gear satu atau dua bagi kenderaan menggunakan sistem gear manual dan gear satu bagi sistem automatik.

Tekan pedal minyak dan brek serentak bagi menghasilkan kepanasan pada permukaan brek.

Press Release on "Engr and Ir"


In the early 1970’s and before the Board of Engineers Malaysia came into being,
Corporate Members and Graduate Members of the Institution were entitled to use the
designation “Ingenieur” or its abbreviated form “Ir.” before their names. This was
provided under a clause in the IEM Constitution and a person with the title “Ir.”
before his or her name therefore signified that he/she was a member of the Institution.

In 1989, the Constitution of the Institution had to be amended discontinuing the use of
the said title as an amendment to the Registration of Engineers Act in 1974 since then
provided the use of the title “Ir.” to registered professional engineers only. The
original prefix title to a person’s name which signified membership of the Institution
was therefore been taken away from the Institution.

Since then there were suggestions and calls for the Institution to look into the issue of
a replacement title to its members. Many members feel that there is a need to provide
an identity for the Corporate and Graduate Members of the Institution. The need for
this became all the more urgent as it was further noted that the membership of the
Institution has remained stagnant for the past few years.

After much deliberation, the Council of the Institution agreed that Corporate and
Graduate Members of the Institution could have the abbreviation “Engr.” affixed in
front of their names. The proposal was presented and approved by the members at the
Annual General Meeting in 2005.

The idea is for members of the Institution to use the title for better standing and
recognition and with the intention of promoting membership into the Institution. This
is also one of the ways of branding the Institution. Graduate members can also use
this title to the public at large with the confidence that an “Engr.” is one whose degree
has been vetted and recognised by the Institution. When such prefixes are used IEM
members are advised that they shall ensure that Grad IEM or MIEM or FIEM as the
case may be are affixed after their names to clearly indicate their respective grade of
membership of the IEM.

IEM members who are Professional Engineers registered with the Board of Engineers
Malaysia are free to continue using the abbreviation “Ir.” affixed to the front of their
name if they wish. “Engr.” is meant for the members of the IEM who wish to use this
abbreviated title before their names.

The IEM wishes to announce that Article II of our Constitution, dealing with
“Membership”, has been amended in the 2005 AGM, and approved by the Registrar
of Societies in 2006; with a new paragraph that reads as follows: -
“Fellows, Members and Graduates shall be entitled to the use of the title “Engr.”
placed before their names”

Tuesday, March 30, 2010

Renung-renungkan lah !!!



-Bila seronok, aku cari....pasanganku
-Bila sedih, aku cari....Mak
-Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
-Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
-Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
-Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
-Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
-Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
-Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
-Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
-Selalu.. aku ingat pasanganku
-Selalu.... Mak ingat kat aku
-Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
-Entah bila... aku nak talipon Mak
-Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
-Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
-Renungkan:
-"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
-bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
-Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

-Berderai air mata jika kita mendengarnya........

-Tapi kalau Mak sudah tiada..........
-MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

-Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
-berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
-berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
-berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
-berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
-berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

-Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Liverpool Clips

Attached herewith the Match Highlight for

1)Manchester United VS Liverpool (21/2/2010).
Download Here

2)Liverpool VS Sunderland (28/3/2010).
Download Here

TrOubLe iS a FriEnD!

Sedang aku tgh emo2 ni..aku pon layan la aku nye mp3 guna enpon sony aku..

Actually ada la kejadian yang membuatkan aku sikit sebanyak rasa x seronok..

Sedang aku leka update blog aku ni, tetiba aku dengar 1 lagu yg cam bes..sesuai utk menaikkan mood dan semangat..

Lagu ni dulu aku amik dpd adik aku..dan ianya sangat mujarab ketika ini..

Kalo ada kawan2 kat luar sana yg tgh berdepan masalah, bole la cuba layan video ni..
InsyaAllah akan membantu sket sebanyak..

Jangan mudah luntur semangat..masalah ada dimana2 je..

Ada kesungguhan, ada tindakan, pasti ada penyelesaian...TrouBle is A Friend!



Lirik adalah seperti berikut:-
(Lenka-Trouble is a friend).

video

Trouble he will find you, no matter where you go, oh oh
No matter if you’re fast, no matter if you’re slow, oh oh
The eye of the storm or the cry in the morn, oh oh
You’re fine for a while but you start to lose control…
He’s there in the dark
He’s there in my heart
He waits in the wings
He’s gotta play a part
Trouble is a friend yeah trouble is a friend of mine
Ah ooh
Trouble is a friend but trouble is a foe, oh oh
And no matter what I feed him he always seems to grow, oh oh
He sees what I see and he knows what I know, oh oh
So don’t forget as you ease on down the road…
He’s there in the dark
He’s there in my heart
He waits in the wings
He’s gotta play a part
Trouble is a friend yeah trouble is a friend of mine
oh oh
So don’t be alarmed if he takes you by the arm
I won’t let him win but I’m a sucker for his charm
Trouble is a friend yeah trouble is a friend of mine
ah ooh
How I hate the way he makes me feel
And how I try to make him leave,
I try, oh oh I try

7 Easy Tips To Help Save Money At The Grocery Store

With the current economic situation, more and more people are trying to find ways to save. More than likely you haven’t realized that you can save a lot when you go grocery shopping. You can definitely cut back on the money you’re spending each week on groceries, which can help to ease your financial situation. If you want to save money at the grocery store, here are some easy tips that will help.

Tip #1 – Start Looking at In Store Specials

First of all, if you want to save at the grocery store, it’s a good idea to start looking at store specials. Many stores have weekly specials that can really help you to save. Get the papers from various grocery stores in your area, and then compare prices to see where you can get the great deals.

Tip #2 – Save Coupons For The Products You Use

Another easy way that you can save on groceries is to save coupons. You’ll be surprised how much coupons can save you at the grocery store. Some coupons will save you $0.50, some will save you $1.00, and others will save even more. You can find coupons in the paper, and you can even get coupons online. With the right coupons, you can cut your grocery bill down drastically.

Tip #3 – Purchase Clearance Items

You can save by purchasing clearance items at the store. Sometimes you can find clearance bakery items, produce, or even clearance meat. This can save you a lot of money.

Tip #4 – Shop in Bulk

Shopping in bulk can help you to save money at the grocery store too. It’s not always cheapest to go with bulk items, but in many cases you can save money when you buy more. It’s often worth it to buy larger packages of items and save some for later because of the savings.

Tip #5 – Do Not Go To The Grocery Store While You Are Hungry

When you go shopping, don’t go while you are hungry. Shopping while you are hungry always turns into a disaster and you’ll definitely spend more money. Everything begins to look good when you’re hungry, so you often start throwing in things you don’t even need. Eat a snack before you go and you’ll save.

Tip #6 – Write Out a List And Buy Only What Is On The List

If you go without a list you’ll probably forget a few things and buy some things you don’t really need. When you have a list with you, you will get everything you need and you’ll be more likely to save at the grocery store as well, since your shopping will be more directed.

Tip #7 – Compare Prices At Your Favorite Stores

Always compare prices if you want to save at the grocery store. Compare between stores and then compare between items. Look at the price per ounce to see which item is really cheaper. Sometimes the bigger item isn’t always the cheapest. If you compare prices, you’ll be more likely to save.

Monday, March 29, 2010

Pantun Lucu

Kat sini aku nak share beberapa pantun lucu buat mengisi masa lapang rakan2 sekalian..

1) Sorong Papan tertarik Besi
Turun kelaut tertangkap buntal
SEbelum berkahwin setia berjanji
Kenapa dah kawin masih menggatal..........

Jawapan:
Mengorat ayat mau manis
tak dapat mengigit kuku
apa nak buat isteri dh cukup manis
tp pandangan mata berteras nafsu..


Turun kelaut tertangkap buntal
buntal banyak tidak terkira
Kenapa dah kawin masih menggatal..........
kalau ditanya....jawabnya...saja suka-suka





2) Anak itik jalan melenggang
Melengang menuju ke lubang
Harimau mati meninggalkan belang
Manusia mati meninggalkan hutang.

Jawapan:
Anak itik jalan melenggang
Melengang menuju ke parit
macam mana mati tak berhutang
Bayar sana sini dengan kad kredit
..

Melenggang itik menuju ke lubang
lubang pula ada cacing
Manusia mati meninggalkan hutang
mati sia-sia, habih ke racing





3) Makan Durian ditengah hutan
Durian disuap perempuan cantik
Sayang anak tinggal-tinggalkan
Sayangkan bini terus tak balik..

Jawapan:
Tengah hutan makan rambutan
Perempuan cantik suapkan rambutan
Sayang anak rotan-rotankan
Sayangkan bini nasihat nasihatkan..


Durian disuap perempuan cantik
makan sambil menjilat jari
Sayangkan bini terus tak balik.......
entahlah...apa punya laki

Cara terbaik bagi penjimatan petrol


CARA terbaik menjimatkan petrol dan mengekalkan tahap penggunaan petrol ialah dengan melakukan pelarasan enjin. Selain itu, perkara penting yang perlu diketahui pengguna ialah sikap dan cara pemanduan kerana ia banyak mempengaruhi penggunaan petrol kereta.

Antaranya, penggunaan gear dua atau tiga (kereta manual) terlalu lama sebelum menukar ke gear seterusnya, tabiat menekan pedal minyak terlalu kuat ketika pemanduan mendatar atau menuruni bukit boleh menyebabkan penggunaan petrol yang berlebihan.

Sehubungan itu, apabila anda melakukan pelarasan enjin, ia membantu mengurangkan penggunaan petrol hingga 15 peratus. Teknik memandu yang salah juga menjadi punca penggunaan petrol melebihi 20 peratus.

Di samping itu, anda juga perlu mengetahui apabila membawa bebanan yang lebih daripada kadar yang sesuai juga menyebabkan kadar penggunaan petrol melebihi dari tahap biasa.

Oleh itu, anda perlu perhatikan dalam but kereta anda, mungkin ada banyak barang yang tidak sepatutnya berada dalam but tetapi dibawa ke sana ke mari. Ia pasti menambah beban enjin.

Anda harus membawa barang yang perlu saja seperti alat membaiki kereta dan alat yang dapat membantu ketika kecemasan. Karier (alat membawa barang atas bumbung kereta) juga boleh menambah penggunaan petrol pada kadar lima peratus.

Harus diingatkan, jangan sekali-kali memasang karier sekiranya anda tidak bercadang membawa barang berlebihan atas bumbung kereta. Karier menghalang udara berlepas ke belakang dengan sempurna ketika kereta memecut.

Enjin dalam keadaan panas normal juga boleh membantu meningkatkan perbatuan dan prestasi kereta anda. Biarkan enjin panas sebelum memulakan perjalanan dan jangan sekali-kali memulakan perjalanan tanpa terlebih dulu merancang jalan mana untuk ke destinasi.

Jalan yang sesak juga mengurangkan perbatuan. Jangan mengambil jalan singkat ke sesuatu destinasi jika jalan lebih jauh satu atau dua kilometer dipastikan lebih elok. Ini kerana anda perlu kerap menukar gear jika menggunakan jalan kurang elok.

Apa yang pasti, harga petrol yang sentiasa meningkat sejak 10 tahun lalu mendorong pengguna kenderaan bermotor terutama kereta akan berusaha mengurangkan kadar penggunaan bahan bakar pada tahap paling rendah.

Keadaan ini perlu kerana penggunaan bahan api paling minimum dapat menjimatkan perbelanjaan petrol. Sehubungan itu, adalah penting bagi anda memerhatikan kadar penggunaan petrol bukan sekadar harganya yang tinggi tetapi penggunaan bahan itu secara berlebihan menandakan enjin kereta anda mengalami kerosakan.

Jika anda mendapati penggunaan petrol pada kenderaan secara berlebihan, periksa puncanya sebelum membeli sebarang alat bantuan mengurangkan penggunaan petrol di pasaran.

Ini kerana pembelian alat berkenaan belum tentu memberi kesan sepatutnya jika keadaan enjin kereta anda mengalami masalah hingga menyebabkan penggunaan petrol bertambah.

Harus diingat, kereta besar berkuasa kuda tinggi adalah melebihi 2000 cc lazimnya menggunakan petrol yang banyak.

Saturday, March 27, 2010

Fungsi minyak pelincir sejukkan geseran silinder

MINYAK pelincir atau lazim disebut minyak hitam (walaupun tidak berwarna hitam) cukup penting bagi membolehkan enjin berfungsi dan kereta boleh bergerak dengan lancar. Ia perlu ditukar pada setiap 5,000 atau 10,000 kilometer mengikut jenis dan grednya.



Namun, bagi kereta baru yang kali pertama menukar minyak hitam, ia boleh dilakukan pada 1,000 kilometer pertama seperti yang disyorkan oleh pengeluar dan pengedar.

Selain menggerakkan komponen dalam enjin seperti omboh dan bebola besi, ia juga bertujuan menyejukkan geseran kepada silinder dengan mengasingkan udara panas ke bahagian lain.

Penggunaan minyak pelincir juga mengelakkan komponen enjin berkarat selain memendapkan bahan bakar. Oleh kerana terlalu lama minyak pelincir itu digunakan, ia akan menjadi kotor akibat bahan bakar dalam enjin termasuk percampuran dengan air.

Oleh itu, pemilik kenderaan perlulah membaca buku panduan yang disediakan oleh syarikat pengeluar kereta cara menjaga ketahanan enjin kereta.

Lazimnya, minyak pelincir ditukar setiap kira-kira 5,000 hingga 8,000 kilometer atau enam bulan atau mana-mana yang terawal bergantung kepada jenis model kenderaan.

Bagaimanapun, sesetengah pemilik kereta lebih gemar menukarkan minyak pelincir sendiri kerana ia mudah dilakukan dengan menggunakan beberapa alat asas seperti pemutar skru dan bekas untuk mengisi minyak pelincir lama.

Peralatan lain yang diperlukan ialah jack atau bicu untuk mengangkat bahagian kereta bagi memudahkan anda memutarkan skru pada kotak minyak pelincir. Adalah lebih baik jika minyak hitam dikeluarkan sehingga titisan terakhir.

Anda juga disyorkan supaya mengeluarkan minyak pelincir lama untuk diganti ketika enjin masih panas. Ini kerana pada masa itu, minyak pelincir akan bercampur komponen kekotoran bahan bakar yang perlu dihapuskan ketika minyak pelincir itu disalurkan ke luar.

Jika enjin kereta tidak cukup panas ketika anda bercadang menukar minyak pelincir, eloklah dihidupkan enjin itu untuk beberapa minit terlebih dulu.

Sementara itu, sekiranya sebelum ini anda sudah menukar minyak pelincir tetapi apabila diperiksa kelihatan kotor, keadaan itu mungkin tidak berpunca daripada minyak.



Keadaan itu mungkin berpunca daripada beberapa faktor terutama bagi enjin yang masih baru atau bahagian enjin yang baru diganti seperti dinding silinder atau omboh.

Masalah itu berlaku mungkin akibat proses penyesuaian bahagian terbabit menyebabkan berlaku kehausan sehingga minyak pelincir akan mengandungi serbuk logam.

Apabila keadaan itu berlaku, proses penggantian minyak berkenaan terjadi dalam tempoh singkat menyebabkan ia menjadi hitam dan kotor lebih cepat berbanding dalam keadaan biasa.

Jika keadaan itu berlaku anda tidak perlu bimbang dan tukarlah minyak berkenaan bagi melancarkan perjalanan kenderaan anda.

Ini kerana minyak pelincir berfungsi bagi membersihkan permukaan dinding silinder daripada oksida, karbon dan kerak yang terjadi hasil pembakaran dalam bahagian berkenaan.

Jadi, di samping mencairkan sebarang pemejalan minyak, ia turut membawa kotoran yang ada di dalamnya dan membersihkan bahagian berkenaan. Jadi, apabila sudah kotor, minyak itu perlu diganti baru dengan segera untuk mengelakkan kerosakan pada bahagian enjin.

Friday, March 26, 2010

10 Worst Things to Say at Work


1. “That’s not my job.”
If somebody comes to you with an issue, there’s probably a reason. It might be your responsibility to deal with it or your input is valued. Either way, use the situation to prove you’re a team player and a problem solver. Plus, it pays to earn some good office karma because you never know when you’ll need help from other colleagues.

2. “Yeah, no problem.” (If you don’t mean it.)
If you take on a task with a smile but have no intention of actually completing it, you’re going to earn a reputation as an unreliable person. If you know you can’t or won’t complete the project, be honest about it. Your colleagues are relying on you, so your decision not to follow through impacts their jobs, too.

3. “Don’t tell anyone I said this, but … ”
If it’s really a secret, keep it to yourself. Whether you know someone’s about to get fired or what the boss’ salary is, you’re going to get credit for spreading the news. You’re not exempt from being the subject of office chatter, either. Don’t expect your gossip-loving co-worker to suddenly have tight lips when it comes to divulging your secrets.

4. “I haven’t had a raise in four years.”
“Most savvy supervisors don't think longevity merits a raise – only high productivity does,” Lampton states. Asking for a raise because of how long it’s been since your last one will tell your boss only that you want more money, not that you deserve it. Instead, highlight the accomplishments you’ve made in the last four years, Lampton suggests. Prove the raise is merited.

5. “It’s not my fault.”
When your boss comes to you with a problem, the last thing you want to do is to deflect blame to someone else. Maybe it isn’t your fault, but remember that you’re not in a courtroom and nobody’s looking for the culprit right now. All that matters is making sure the problem is solved and doesn’t happen again. You can deal with the real issue later, but you’ll just make yourself look worse if you spend more time finger-pointing than problem solving.

6. “To be honest with you … ”
First, any time this phrase is used, you know something negative is going to follow. More important is the message it sends to others. “Does this colleague have to identify when he or she is being honest with you? When that phrase is not used, should you then doubt the integrity of the statement?” Lampton asks. Instead, without being rude, say what you need to say in a straightforward manner.

7. “Whom did you vote for?”
The old adage that you shouldn’t discuss politics is as true today as ever before. While it’s great that you’re an active citizen performing your civic duty, save the political talk for your personal blog. Even if the conversation doesn’t result in an argument, you never know whom you’re making uncomfortable or who will hold your views against you. In a sea of cubicles, there are more people listening to your conversation than you think.

8. “I got so trashed last night … ”
You’re probably not the only person in the office to indulge in a drink (or a keg) now and then, but you’re probably the only one bragging about it to your boss. Although your night of binge drinking didn’t force you to call in sick this morning, it can create the image of an unreliable partier who forgot to leave the beer bong in the dorm room.

9. “I just didn’t have enough time for that.”
In case you didn’t realize, everybody’s pretty busy these days. When your boss asks you to do something, chances are it’s not really an option. If your main concern is accomplishing the task on time, Lampton suggests you explain the situation. Mention how busy your schedule is but that you can accommodate the request if some other projects are rearranged. You’ll show that you take each assignment seriously and only want to turn in your best work.

10. “. . . or else.”
Giving anyone in the office an ultimatum rarely ends in success. Whether you say it to a colleague or your new intern, you’ll only gain enemies and earn a reputation for being difficult. If cordial requests don’t work and threats are the only way to get things done in the office, you need to re-evaluate your work environment.

Thursday, March 25, 2010

Kuasa atau skill?


Pagi ni aku nak kongsi la satu kisah..
macam bese la utk org yg bekerja..mesti la nak pegi keje kan pagi2 camni..

Yg x besnye bile keje kat area KL ni mestilah tekanan akibat jalanraya yg jem gile..

So alkisahnye pagi td aku pon merempit la ngan Kriss 100 aku nak gi keje..
Bawak kete pon x guna sebab sure sangkut dalam jem..

Tengah syok2 rempit pada kelajuan 70KM/j tu tetiba ada la sorang macik ni memintas aku dengan bergaya sekali...

"wah, bole tahan macik ni bawak moto",kata aku dalam hati..

Senang2 je dia tinggalkan aku kat belakng makan asap moto dia..lahabau tol..hahaha..

Utk pengetahuan rakan2 semua macik ni bawak yamaha LC...

Jadi perkara yang membangkitkan aku punye minda ialah, sebenarnye macik ni yg ada skill mencilok dalam kesibukan jalanraya ataupon moto dia yg lebih berkuasa dpd moto aku tu membuatkan dia lg senang memintas?

ape punye soalan daa aku bagi ni..haha..

Mintak kawan2 bg pendapat..harap2 ptg ni jumpa lagi macik tu..mau kasi asap sama dia plak..

ni yg kita namakan REVENGE OF THE FALLEN...wakakaka...

Wednesday, March 24, 2010

World without Engineers!

Nak gi koje..nak gi shoping...Alamatnye x bergerak la kete korang..guna kaki sudey..
Solution: Car
Tengok je la EPL ataupon rancangan tv korang dengan lakaran kertas semata-mata..
Solution: Television


Nak tepon balak/awek memang tak de la jawabnye..SMS? jangan harap..nak 3G lg la toksah mimpi..haha..
Solution: Telephone

Camne nak gi seberang jalan? kalo yg gayat lg la masalahnye..kalo berat?mau putus gak tali tu nanti..
Solution: Bridge

Kalo nak gi london, jalan paris tengok Eifel Tower..camne la?nak pakai boat mau bertaun baru sampai..
Solution: Aeroplane

Kalo kite jenis x suke lancar sifir..alamatnye beli barang main pass je la bape duitnye kat tokey kedai tu..nak mengira x reti la katakan..
Solution: Calculator

Mari bersyukur dengan ciptaan yang ada..ENJOY Your Life!

Amazing Engineering!

I wish to share some pictures showing how amazing engineering is..without it, we may suffer due to lack of accommodation..Thanks engineers!


Elevated highways.
Dubai Shore reclamation..Palma..
Finally the genius airport in the world! hahaha..


As the civilization moving..things also change..human can change..

Be a good man today before u turn to a bad guys..the only real things that we could do is to change our ATTITUDES ! Peace!

Tuesday, March 23, 2010

No mood


Dah lama lah aku x update blog ni..ada la beberapa hari je..haha
kire lama gak la tu kan. ye x?
Layan je la..
Ni aku tgh rajinkan jari jemari nak menulis.
Lately mood aku x berapa nak menjadi..di sebabkan beberapa hal yg terjadi menbuatkan aku rasa makin x bes..
Kalo bahasa kasar org kata "cam haram"..huhu..

Apekah perasaan anda bila ada org yg x dikenali buat onar dlm kawasan anda?
Semestinye hanya layak dihempuk saja org itu..

Cakap pasal mood ni, sebelum tido kite kene memaafkan semua org disekeliling kita..
baru hati kita jd tenang..
Jadikan amalan ini sebagai tabiat anda..pasti mood anda ceria sepanjang masa..CUBALAH!

Sunday, March 21, 2010

Weekend


Saturday:

1) Dont go for work.
2)Lunch with Pizza Hut
3) Dinner @ Equotarial Bangi-Putrajaya
Sunday:
1) Makan tengah hari kat Taman Warisan Putrajaya
2) Tengok Hot air balloon shows at Putrajaya Presint 2.
3) Tengok movie GSC @ Alamanda- V3 Samseng Jalanan.
4) Gi Site jap nak amik beberapa dokumen kerja...paperworks..adess..
5) Nak basuh kete..yahuu...
6)Gi Hospital Selayang Tengok Kak Ipar sakit.
7) Xtau lg nak diner mana malam ni..tgk la kaki nak kemana..hehe..

Friday, March 19, 2010

Pabila penyakit "M" melanda


Rini xtau la nape aku rasa cam malas gile2...xde mud nak keje..
Nak balik umah sambung main PES 2010 pon ada..haha...

Tp apakan daya...Keje tetap keje kan..xleh nak buat apa la..

Wekend ni harus bg aku merencana agenda...supaya dapat memenuhi masa yg ada sebaiknya..

Kebosanan dan sikap malas harus aku elakkan daripada berterusan..

Life without colour means BLUR!!

Thursday, March 18, 2010

Proton Persona ELegance

This is the latest persona picture taken today after the launching ceremony..nice exterior..

Got GPS & Autocruise...

Here is the price list for the Persona Elegance:

Base Line (M) RM46,499
Base Line (A) RM49,499

Medium Line (M) RM52,999

Medium Line (A) RM55,999
High Line (A) RM59,499

below are the specifications:

Tuesday, March 16, 2010

Nasi Lemak?

Nasi lemak ni adalah antara sarapan yg paling popular kat Malaysia ni..
Selain dpd teh tarik ngn roti canai, byk org menjadikan nasi lemak sebagai santapan pagi mereka..

Pagi ni aku sempat tapau Nasi Lemak Udang+Petai sebelum masuk opis..sodap gak...
Bese try lauk kerang atau sotong je..mmg stylo la akak yg jual nasi ni..SODAP BEB!

Pape pon, byk pendapat mengatakan nasi lemak akan membuatkan kite cepat mengantuk..
Betol ke? Kalo mata menghadap computer je..aku rasa xde la mengantuk..klik sana..klik sini...ada je web yg dibukanya...hahaha..

Kesimpulan nye, breakfast like a king, lunch like a queen..dinner like a maid!

..................(",)

Monday, March 15, 2010

Rumah saudara meninggal

Semalam aku pegi seremban..menghadiri majlis saudara aku meninggal..
gile r..dah bertaun x blk kg aku kat seremban ni..

actually, seremban ni kg belah arwah ayah aku..adik beradik dia semua ada sana..tp ramai yg dah meninggal akhir2 ni..

Sampai je sana, jenazah nak sedia nak disembahyangkan..aku pon join je la..

Settle solat jenazah then follow pg kubur plak..
Insaf sejenak dengar talkin yg dibacakan tok imam..

Kesimpulannye, idop ini hanyalah sementara sahaja..

Peace No WAR!

Saturday, March 13, 2010

Saturday works..



Sabtu keje!!

Ni le perkara yg paling malas sekali...
Bese org sebut2 Monday blues...tp bg aku, Saturday more blues! hahaha...

Jgn pikir bukan2 ye..
Tp ni la lumrah kalo keje kat site..Sabtu mmg kene dtg keje..
Ada yg lg malang, ahad pon keje..mmg xde life la..

So jangan la pelik kalo ada org gaji besar2 tp benti jugak akhirnya..semuanya sebab mereka mahukan kehidupan normal..
Xde guna gaji byk kalo masa untuk diri sendiri pon xde..

U can count on my statements buddy...hehehe..

Pada kawan2 yg tgh melepak mahupon berehat2 kat umah tu, gunakan masa dengan aktivi yg berfaedah...
X sabar nak abeh keje coz petang nanti aku pon nak balik kg jgk..Hooraayyy!!

Salam weekends all..

Friday, March 12, 2010

Happy Birth Day Dear!


11 Mac, Salam kelahiran buat insan yg disayangi Nur Hanisah..

Semoga Ulang Tahun kali ini membawa seribu rahmat dan juga rezeki yg melimpah buat dirimu..

p/s: Adiah dah bg byk da tu..simpan la leklok eh..hehe...

HAPPY BIRTHDAY!!

Thursday, March 11, 2010

Kebisingan di waktu pagi..



Pagi2 dah memekak je..sekarang ni org malaysia suka sgt plak main2 hon..lebih2 lg pengguna motosikal...

Aku tau la masing2 suke cilok2 masa nak gi keje..lebih2 lg time jalan jem..
Mula la sekor2 mau tunjuk bakat mencilok..

Tp x kisah la..kalo korg terer mencelah, aku xde masalah pon...
Yg jadi masalah tu bile sikit2 nak hon..adoi...bising la..ingat ni negara India ke pe dok hon sepanjang masa?

Membingitkan telinga je..hahaha..

Tp mmg kalo jem2 cam kat KL ni, bwk kete tu membazir masa dan membuang minyak je..
Merempit gak yg bes...

Tp sekarang ni ptg2 asik ujan je..so agak menyusahkan gak la kalo nak blk..
Kesimpulannye, gunakan pengangkutan awam yg ada wokeh!

Wednesday, March 10, 2010

Biggest Loser Asia

After five months of rigorous training, Indonesian David Gurnani shed more than 80kg to become the very first Biggest Loser Asia, defeating competitors Aaron Mokhtar, Carlo Miguel and Martha Lai at the live taping of the reality show’s finale at the National Film Development Corporation (Finas) yesterday.

At the final weigh-in yesterday, Gurnani (nicknamed King David on the show) charted an astounding total weight loss of 83kg (he came into the competition weighing 157kg) and a body fat percentage loss of 53%.

“I am really happy. I am a competitive person by nature and I was willing to do whatever it took to win ... even if I had to go to the extreme, it was worth it,” said Gurnani at a press conference held immediately after the event.

To prepare himself for the finale, the 25-year-old revealed that he took two months unpaid leave to work out eight to 10 hours a day.

As the winner, Gurnani walked away with US$100,000 (RM350,­000) and a car sponsored by Renault.

The Biggest Loser Asia closely follows the original American series of the same name. Participants live in isolation for three-odd months with no contact with family or friends.

They are divided into two teams (red and blue) and have to work out six hours a day and adhere to healthy meal plans.

At the end of each weekly episode, participants are weighed and the two with the lowest percentage of weight loss will be up for elimination.

Gurnani may have grabbed the top spot but his fellow finalists’ weight loss was no less remarkable.

Malaysian boy Mokhtar recorded a total weight loss of 60kg from 159kg.

“I started off being in the competition for myself and my family and then people started telling me to do it for Malaysia. I truly see it as a privilege to represent my country,” said the 30-year-old father of two.


Source: The Star

Concreting sequence

Reinforment bar was very important for construction of bridges, buildings, dams and other structures.

But what actually the bars responsibilities in the structure?
For somebody who has working in the construction field, they know..

Actually, the rebar act like our bones...its was a bones for the structure..without it,we may cannot build high building or even lower building...
But the most important things is, with the rebar our structure can be strengthen well...


As an design engineer, they may need to design sufficient rebar to carry loads accordingly..
Supervision also play a very important rules..
Bad supervision means bad products as well...

The tendency for the contractors to cheat still there..
So there comes the duty of the Resident Engineer or Clerk of works (COW) to ensures contractors always construct with a standards and following the specifications..




Here some of the looks of the rebars and also the formworks for the construction of the pile caps..

After completing rebar & formworks inspection, then the times for casting take their roll.

Before the concrete trucks were allowed to pour the concrete at the elements, Slump Test must be done 1st!

This is to ensure that the concrete ordered were following the design grade required & the workability of the concrete were right.
Here i also posted some picture of the erection for the tower crane. This tower crane not yet completed pending to the approvals from Dept of Health, Safety & Occupational.

Tuesday, March 9, 2010

Liverpool VS Wigan



Ni topik yg aku xtau la nak kata apa..

Aku sapot Liverpool..tp tu la..main dengan wigan pon kalah..

Ape cer ni?haha..

Come on Liverpool..show us something..show the unity in team..

Score goals when there is a chance..I believed u can do it..
We'll never walk alone!

Results: Wigan (1) Liverpool (0)

8 March 2010 GMT +8

Credit Card RHB



Ni nak share kisah pasal RHB Bank Salak selatan..dah sebulan aku wat report cip card rosak..then katanya 2 minggu akan dpt replacement..

Tunggu punya tunggu,xde..so aku pon call la centre..
Dia kata,xde pon system detect pape report from brunch...bikin panaz ni..

Tapi xpe la..aku pon g serbu RHB salak selatan nak tanye psl kad aku..
Lepas pot pet sket sama itu officer, then dorg akan forward semula report aku tu g HQ..
Then cam bese la,sambung tunggu lg...sampai la sebulan..
Still xde replacement jgk..

Xleh blah tol..so pagi ni aku pon kol centre wat kali yg kedua..This time dorg kata mmg xde pape report pasal card replacement dlm system..WTH?

Last2 dia offer suh wat kad baru with a different card no..
So ok la kot..dpd aku jenuh tunggu branch yg lembab tu proses..Xkisah la no baru ke..ape ka..janji ada bendanye..
lagipon dah bayar gov tax RM50..haruslah digunakan servisnye ye x?

SO...kalo dlm 2 weeks xde gak kad baru utk aku..its time to nailed them again!
Muahahaha...

Proton Persona


Spot the difference between IAFM Persona with the Facelift Model..


(Old Model)











(Facelift Model)


Which one is better?

Pile caps



Pile Plug with Lean Concrete



Here i want to show all of you about construction works.
What u see on the images was a pile caps..
Its not a normal caps wokey..
It a Foundation of the building that i'm working at the moments.

This Picture were belongs to the Putra Suria Residensi Apartment, Bdr Sri Permaisuri, Cheras.