Monday, September 6, 2010

Cara pemanduan jimatkan petrol


Memandu dengan tenang – Jangan gopoh dan membuat sesuatu secara mengejut.


Berat – Jangan bawa barang yang tidak perlu (kereta anda bukan stor). Penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak dua peratus).


Tayar – Tekanan angin mesti betul. Jika tidak, penggunaan minyak bertambah lima peratus.


Penyelenggaraan – Penalaan enjin yang teruk meningkatkan penggunaan minyak hingga lebih 50 peratus. Jangan malas pastikan palam pencucuh, tali kipas dan penapis udara diperiksa secara berkala.


Kelajuan – Lebih perlahan anda memandu, lebih jimat minyak digunakan (dan tidak disaman). Memandu melebihi 90 kilometer sejam (km/j) meningkatkan dengan ketara penggunaan minyak. Secara perbandingan, pada kelajuan 100 km/j, penggunaan minyak bertambah 10 peratus, 105 km/j (15 peratus) dan 110 km/j (25 peratus).


Jika kereta tidak bergerak, matikan enjin jika sekadar menunggu seseorang.



Penggunaan gear – Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin menjadi lebih pantas. Jangan malu-malu menggunakan mod ‘ekonomi’ jika kereta anda memilikinya.


Brek – Jika anda sudah tahu di mana hendak berhenti, perlahankan kenderaan secara beransur-ansur. Jangan brek mengejut.


Perancangan – Rancang perjalanan untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas. Ini menjimatkan masa, wang dan mengelakkan tekanan.


Minimum – Kurangkan perjalanan jarak dekat kerana ini meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 40 peratus.


Kalau kawan saya membaca petua ini, cuba-cubalah mengamalkannya. Begitu juga dengan pembaca. Memang nanti akan ada orang kata ‘cakap bolehlah’. Bagaimanapun terpulanglah, tepuk dada tanya selera.

Jika anda hendak menjimatkan penggunaan minyak, cubalah dulu petua ini. Saya sudah mencuba, memang susah, tetapi apabila pemanduan berhemah dijadikan tabiat, hasilnya berbaloi!

No comments: