Today was Sunday..weekend right? so what normally we do on weekend?
Early month with salary has been credited to account, for sure we're going for some shopping..hehe..
After thinking and planning, i decided to went to Mid valley Megamall..Last time i've been here months earlier..
Suppose this is a come back! as far as i concern, this is the biggest mall in ASEAN region..
To date,maybe another giants mall has been constructed and beat Mid valley..
After 30 minutes walking, i do takes some time at their food court same level with the cinema..
Having "Tauhu Bakar & Waffle" seems like having light lunch since i already take nasi ayam before went to Mid Valley..
After that, me and my girl continued window shopping and hoping that we can bought something there..
We're upset because there's nothings good to be bought..what a boring mall for us..
even there is a lot of shops inside, nothings attracted us to enter to their shop..finally we decided to go home and better for us to watch Formula 1 rather than wasting time in that mall again..peace!
Sunday, April 4, 2010
Announcement from IEM
IEM would like to inform all its members that the Registrar of Societies has approved the Institution's application for Graduate Engineers and Corporate Members of IEM who are not Professional Engineers registered under the registration of Engineers Act to use the abbreviation "Engr." before their name. For Corporate Members who are Professional Engineers, the abbreviation "Ir." is to be used.
Saturday, April 3, 2010
Formula 1 vs EPL vs FA CUP (MALAYSIA)..mana menjadi pilihan?
Minggu ni merupakan minggu yg sebok bagi peminat sukan..bukan apa nya, macam2 jenis pertandingan akan berlangsung..
Daripada sukan permotoran F1 sampai la ke sukan atas padang..bola sepak..
Tapi yg mana akan mendapat penontong paling tinggi agaknya?
Peminat fanatik Chelsea dan Manchester Utd dah tentu2 la akan setia dengan team dorang..maka akan penuh la kedai2 mamak dgn sorakan masing2...
Ape tak nye..game besar kot? dah la masa main pon sama ngan FA Cup iaitu antara pasukan Selangor vs N.Sembilan..
Rasanya aku dah tau chanel mana aku nak tune malam ni..hehehe...aku nak tengok game N9 kot..lagipon aku bkn la supporter Chelsea mahupun MU..so stakat tau result dah la..
Tp bagi pasukan kelahiran aku N.Sembilan...malam ni merupakan penentuan idop mati utk ke final FA Cup..harap2 la leh menang lg..x kisah la gol bodo pon..asalkan mencecah jaring..dah kire GOL jgk..wakaka..
Ahad ni plak akan berlangsung F1 kat litar Sepang..litar kebanggaan rakyat Malaysia..
Peminat Malaysia sudah pasti akan memberikan perhatian serius pada Team Mercedes GP Petronas ngan Lotus F1 Malaysia...
Dah tentu la disebabkan penglibatan rakyat Malaysia dalam kedua2 pasukan ni..
Apapun pasukan Ferrari masih mempunyai peminat fanatik sendiri..pasti perlumbaan nanti meriah..
Cuaca pada hari pertandingan dijangka akan hujan..harap2 x mengganggu kelancaran race nanti la..
Semoga hujung minggu ni dapat diisi dengan masa utk bersantai bersama keluarga menikmati sukan2 yg menarik..daripada korang lepak gi clubbing la..dangdut la..baik dok umah tengok tv je..lg bes..
Salam sukan 1 Malaysia utk semua!
Daripada sukan permotoran F1 sampai la ke sukan atas padang..bola sepak..
Tapi yg mana akan mendapat penontong paling tinggi agaknya?
Peminat fanatik Chelsea dan Manchester Utd dah tentu2 la akan setia dengan team dorang..maka akan penuh la kedai2 mamak dgn sorakan masing2...
Ape tak nye..game besar kot? dah la masa main pon sama ngan FA Cup iaitu antara pasukan Selangor vs N.Sembilan..
Rasanya aku dah tau chanel mana aku nak tune malam ni..hehehe...aku nak tengok game N9 kot..lagipon aku bkn la supporter Chelsea mahupun MU..so stakat tau result dah la..
Tp bagi pasukan kelahiran aku N.Sembilan...malam ni merupakan penentuan idop mati utk ke final FA Cup..harap2 la leh menang lg..x kisah la gol bodo pon..asalkan mencecah jaring..dah kire GOL jgk..wakaka..
Ahad ni plak akan berlangsung F1 kat litar Sepang..litar kebanggaan rakyat Malaysia..
Peminat Malaysia sudah pasti akan memberikan perhatian serius pada Team Mercedes GP Petronas ngan Lotus F1 Malaysia...
Dah tentu la disebabkan penglibatan rakyat Malaysia dalam kedua2 pasukan ni..
Apapun pasukan Ferrari masih mempunyai peminat fanatik sendiri..pasti perlumbaan nanti meriah..
Cuaca pada hari pertandingan dijangka akan hujan..harap2 x mengganggu kelancaran race nanti la..
Semoga hujung minggu ni dapat diisi dengan masa utk bersantai bersama keluarga menikmati sukan2 yg menarik..daripada korang lepak gi clubbing la..dangdut la..baik dok umah tengok tv je..lg bes..
Salam sukan 1 Malaysia utk semua!
Thursday, April 1, 2010
My Love

Tajuk kali ni aku nak cakap pasal LOVE..ape kaitan nye dgn diri aku dan diri korang semua?
Rasanya dengan usia korg smua skarang mst dah bley kata semuanya berpacaran kan..
Xkan la xde bunga ditaman..alamatnye tutup je la taman tu..
Nak Buat track jogging pon x menarik da..haha..ape la yg aku merepek neh?
Gamba ni candid sebenarnye..diambil oleh sorang kawan aku ni masa training (Internship)..kat sini la aku jumpa ngn buah hati..
sampai la sekarang ni kitorang bahagia..
Bercakaran sket2 tu bese la..menegakkan benang yg basah..masing2 nak menang..hahaha..
sape la agaknye tu kan..
Ala..pembaca sekalian pon mesti penah merasai dan memahami ape yg dimaksudkan oleh aku ni..
Kesimpulannye, kite kene la hargai dan jaga apa yg kite miliki..jgn bila dah hilang ataupon sudah pergi baru la kite nak menyesali ape yg terjadi...
Mungkin masa tu dah terlewat..
Salam Kasih Sayang buat semua terutamanya my Dear..! ---------<3
Punca stereng kereta menjadi berat
ADA ketikanya pemandu tidak berasa selesa apabila stereng menjadi semakin ketat dan berat. Anda perlu menggunakan lebih tenaga untuk memutar stereng dan keadaan ini menyusahkan terutama ketika meletak kenderaan dan apabila perlu banyak membelok.
Antara sebab keadaan ini berlaku ialah tekanan angin tayar depan yang terlalu rendah, penjajaran (alignment) tayar depan kurang tepat, kekurangan atau kerosakan minyak pelincir di dalam kotak gear stereng, kekurangan gris pada sambungan rod stereng atau pengalas tayar depan dan penyelarasan yang kurang sempurna pada peralatan pengemudian.
Dalam pada itu, stereng automatik dan biasa memang berbeza. Namun, untuk tujuan meletak kereta, mengundur atau membelok, stereng automatik lebih mudah dan selesa.
Namun, ada ketikanya masalah stereng berlaku ketika anda memandu laju. Ketika kenderaan bergerak pada kelajuan tinggi di atas jalan yang rata, roda depan terasa meliar dan stereng sukar dikendalikan.
Keadaan ini berbahaya terutama jika kenderaan bergerak laju melebihi 100 kilometer sejam apa lagi jika melalui jalan basah dan licin.
Punca keadaan ini terjadi antara lain disebabkan kehausan sambungan sistem roda kemudi terutama hujung dan pangkal rod pengikat, kehausan atau kesalahan penyelarasan alat pengemudian. Malah terlalu banyak gerak bebas pada pengalas roda depan dan kelonggaran pada stereng (di dalam kotak gear stereng) juga boleh menjadi puncanya.
Sistem pengemudian lazimnya membabitkan kerangka kereta. Dalam situasi roda depan meliar dan stereng sukar dikendalikan adalah masalah yang sering melanda sistem pengemudian apabila terlalu banyak gerak bebas pada stereng.
Jadi, apabila berhadapan dengan masalah stereng sukar dikawal, mula-mula usahakanlah agar kenderaan dapat bergerak lurus. Tetapi biasanya apabila ada kerosakan pada sistem penggerak roda depan, kenderaan tidak dapat bergerak lurus. Kenderaan akan bergerak seolah-olah ‘hanyut’ ke kiri dan kanan.
Apabila berhadapan dengan keadaan sebegini, antara pemeriksaan dan pembaikan kecemasan yang boleh dilakukan termasuk memeriksa gerak bebas stereng. Gerak bebas stereng adalah gerakan berputar stereng yang tidak menyebabkan roda depan bergerak ke kiri atau kanan. Gerak bebas normal stereng adalah sebesar 10-30mm dari suatu tanda tetap.
Apabila gerak bebas stereng terlalu besar, maka akan terjadi kenderaan bergerak dalam keadaan liar. Memang sukar untuk memeriksa sendiri rod kemudi dan sambungan yang longgar, jadi bawalah ke bengkel.
Kerosakan sistem gantungan terutama belakang juga menyebabkan pemanduan yang tidak selesa. Ketika sedang dipandu di atas jalan datar, bahagian belakang kenderaan bergoyang kuat sehingga menjejaskan keselesaan penumpang belakang.
Keadaan itu boleh terjadi disebabkan bolt pegas daun penyerap hentak belakang patah. Akibatnya kenderaan tidak stabil dan tidak dapat dipandu dengan mudah terutama pada kelajuan tinggi. Keadaan ini sering terjadi terutama pada kenderaan besar.
Gejala yang sama mungkin terjadi disebabkan tiupan angin sampingan yang kuat. Bagaimanapun, keadaan ini banyak terjadi pada kenderaan ringan.
Keadaan sistem pengemudian hendaklah diperiksa dengan teliti kerana ia berkaitan dengan keselamatan penumpang.
Antara sebab keadaan ini berlaku ialah tekanan angin tayar depan yang terlalu rendah, penjajaran (alignment) tayar depan kurang tepat, kekurangan atau kerosakan minyak pelincir di dalam kotak gear stereng, kekurangan gris pada sambungan rod stereng atau pengalas tayar depan dan penyelarasan yang kurang sempurna pada peralatan pengemudian.
Dalam pada itu, stereng automatik dan biasa memang berbeza. Namun, untuk tujuan meletak kereta, mengundur atau membelok, stereng automatik lebih mudah dan selesa.
Namun, ada ketikanya masalah stereng berlaku ketika anda memandu laju. Ketika kenderaan bergerak pada kelajuan tinggi di atas jalan yang rata, roda depan terasa meliar dan stereng sukar dikendalikan.
Keadaan ini berbahaya terutama jika kenderaan bergerak laju melebihi 100 kilometer sejam apa lagi jika melalui jalan basah dan licin.
Punca keadaan ini terjadi antara lain disebabkan kehausan sambungan sistem roda kemudi terutama hujung dan pangkal rod pengikat, kehausan atau kesalahan penyelarasan alat pengemudian. Malah terlalu banyak gerak bebas pada pengalas roda depan dan kelonggaran pada stereng (di dalam kotak gear stereng) juga boleh menjadi puncanya.
Sistem pengemudian lazimnya membabitkan kerangka kereta. Dalam situasi roda depan meliar dan stereng sukar dikendalikan adalah masalah yang sering melanda sistem pengemudian apabila terlalu banyak gerak bebas pada stereng.
Jadi, apabila berhadapan dengan masalah stereng sukar dikawal, mula-mula usahakanlah agar kenderaan dapat bergerak lurus. Tetapi biasanya apabila ada kerosakan pada sistem penggerak roda depan, kenderaan tidak dapat bergerak lurus. Kenderaan akan bergerak seolah-olah ‘hanyut’ ke kiri dan kanan.
Apabila berhadapan dengan keadaan sebegini, antara pemeriksaan dan pembaikan kecemasan yang boleh dilakukan termasuk memeriksa gerak bebas stereng. Gerak bebas stereng adalah gerakan berputar stereng yang tidak menyebabkan roda depan bergerak ke kiri atau kanan. Gerak bebas normal stereng adalah sebesar 10-30mm dari suatu tanda tetap.
Apabila gerak bebas stereng terlalu besar, maka akan terjadi kenderaan bergerak dalam keadaan liar. Memang sukar untuk memeriksa sendiri rod kemudi dan sambungan yang longgar, jadi bawalah ke bengkel.
Kerosakan sistem gantungan terutama belakang juga menyebabkan pemanduan yang tidak selesa. Ketika sedang dipandu di atas jalan datar, bahagian belakang kenderaan bergoyang kuat sehingga menjejaskan keselesaan penumpang belakang.
Keadaan itu boleh terjadi disebabkan bolt pegas daun penyerap hentak belakang patah. Akibatnya kenderaan tidak stabil dan tidak dapat dipandu dengan mudah terutama pada kelajuan tinggi. Keadaan ini sering terjadi terutama pada kenderaan besar.
Gejala yang sama mungkin terjadi disebabkan tiupan angin sampingan yang kuat. Bagaimanapun, keadaan ini banyak terjadi pada kenderaan ringan.
Keadaan sistem pengemudian hendaklah diperiksa dengan teliti kerana ia berkaitan dengan keselamatan penumpang.
Subscribe to:
Posts (Atom)